Чи потрібна Ніжину муніципальна поліція і що за нею «ховається»

26 червня відбудеться чергове засідання сесії Ніжинської міської ради. Серед проектів рішень, що виносяться на порядок денний є питання про створення міського комунального підприємства «Муніципальна служба правопорядку-ВАРТА». Як вже раніше висвітлювалось нашим виданням цілей у даного підприємства буде чимало, а саме: охорони громадського порядку, законності, прав, свобод і законних інтересів громадян у взаємодії з правоохоронними органами, профілактики правопорушень; інформування правоохоронних органів про вчинені, або ті, що готуються злочини або адміністративні правопорушення; охорони майна, що перебуває у комунальній власності; здійснення нагляду та контролю за дотриманням та виконанням вимог законодавства про благоустрій, про відходи, захисту прав споживачів, громадського порядку та охоронної діяльності.

Як ніжинська поліція так і керівництво міста стверджує, що наразі правоохоронні органи зіткнулася з проблемою падіння ефективності діяльності, застарілими методами підходу до організації роботи в умовах дефіциту бюджетного фінансування та існування невиправданої системи централізованого управління. На цьому тлі постає потреба в недержавних суб’єктах правоохоронної діяльності, функція яких могла б відповідати очікуванням населення Ніжина. Процес муніципалізації поліції є проявом своєрідного компромісу між загальнодержавними інтересами та інтересами міста у забезпечені громадського порядку на місцевому рівні. Статутний фонд даного комунального підприємства передбачається у розмірі 1 000 000 грн бюджетних коштів. Планується також при створенні муніципальної поліції ліквідувати відділ з благоустрою і надати його повноваження новоствореному комунальному підприємству. Також підприємство буде здійснювати охоронну та матиме можливість провадити підприємницьку діяльність в межах статуту та чинного законодавства, а, отже, отримувати левову частку доходів. З них, відповідно, і матиме можливість утримуватись. Так планується, АЛЕ, чи так все буде на ділі?

Економія бюджетних коштів та ефективність – перше, що треба розглядати в контексті створення муніципальної поліції. Адже справа не лише в назві «Варта», а й в людях, які будуть до неї входити. Ми кажемо про заробіток, але питання, чи багато штрафів з початку року виписав відділ з благоустрою, маючи повноваження і підстави? І навіть, якщо приплюсувати інші штрафи, такі як за неправильне паркування  – чи зможе це окупити утримання муніципальної поліції, коли мова йде про 11 працівників. І навіть якщо ми кажемо про безпеку громадян, чи буде вона відповідати очікуванням?

Щоб отримати відповідь на це питання достатньо лише проаналізувати досвід інших міст.

В Україні в деяких містах вже функціонує Муніципальна варта. А одним з перших міст в Україні, де було створено муніципальне підрозділ по забезпеченню правопорядку, був Львів — понад 15 років тому. У 2002 році у Львові заснували комунальне підприємство — Львівську муніципальну дружину. Аналогічним шляхом в формі комунальних підприємств були створені підрозділи Муніципальної варти і в Вінниці, Кременчуці, Одесі, Чернігові, Дружківці, Дніпрі, Ірпені Київської області та інших містах. Але, в нашій країні до цих пір немає закону, який би регулював повноваження і функції муніципальної поліції. Як наслідок, багато комунальних підприємства Муніципальної варти виконують функції, скоріше, охоронного агентства для місцевої міської влади, а не свою пряму функцію охорони правопорядку і громадян.

Так, наприклад, Муніципальна дружина у Львові має право стягувати паркувальний збір, контролювати правила торгівлі алкогольною та тютюновою продукцією, а їх колеги з Чернігова таких прав не мають. Через це випливає друга проблема існування муніципальної варти: окремі мери, користуючись правовою невизначеністю статусу таких структур, які зловживають своїм правом призначення керівництва муніципальної варти

Питання і в забезпечені такого підприємства. Так, наприклад. У Тернополі, місто яке в рази більше Ніжина в листопаді 2011 року чверть полісменів було звільнено. Депутати тернопільської міськради висловили сумнів в ефективності роботи цієї структури. Мовляв, витрати на роботу органу не співставні з їх «заробітками».

При цьому деякі з ніжинських міських депутатів ігнорують впровадження у Ніжині сучасної системи відеонагляду, переваги якої протягом року обговорювались в стінах міської ради разом з представниками компаніїї Huawei. Якщо ми говоримо про досвід розвинутих міст світу, то спочатку впроваджується саме система відеонагляду, адже в такому разі люди розуміють, що їх правопорушення точно не залишаться непоміченими, в той час, як наприклад у Ніжині з усіма правопорушеннями не справляється поліція. І навряд чи зможуть це зробити 11 чоловік муніципальної варти. Чи не доречніше було б допомогти поліції з відеонаглядом, та виділит кошти з бюджету забезпечені 2-3 працівників для аналізу відеонагляду. Разом з тим збільшити кількість кадрів у вже існуючому відділі з благоустрою і ще раз нагадати їм про їхні повноваження у контролі за ситуацією з благоустроєм у Ніжині і складанні адміністративних штрафів. Мабуть це було б більш ефективним і змогло б як оптимізувало витрати з бюджету так і забезпечити порядок у Ніжині в повній мірі.

Тож коли в Ніжинські міськраді обговорюють створення такого підприємства і розповідають лише про позитивні створення, треба враховувати й недосконалість роботи таких «вартових» підприємств по всій Україні, адже досить часто спалахують скандали за участю Муніципальної варти. Саме для того, щоб їх припинити у майбутньому, потрібно внести зміни до законодавства, мета яких — чітко розмежувати повноваження Національної поліції і муніципальної. А також чітко виписати функції «муніципалів», щоб захистити міських поліцейських від політичного впливу. До моменту майбутніх виборів, як парламентських, так і місцевих, це питання буде надзвичайно актуальним.

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *