Ніжинські школи “на порозі” великих змін, чи позитивних?

19 червня у великій залі Ніжинської міської ради зібралися директори Ніжинських шкіл на зустріч з керівництвом міста, аби обговорити “найболючіші” проблеми нинішньої освітньої галузі. Річ у тім, що міський бюджет “спорожнів”, тож існувати, як раніше школи вже не можуть, а тому мають думати про велику економію.

Зазвичай подібна нарада з освітянами проводиться наприкінці літа, але сьогодні ситуація з освітою в Україні та зокрема Ніжині дуже складна – новий навчальний рік ще не розпочався, а коштів вже нема. Тому було вирішено скликати нараду з директорами загальноосвітніх шкіл щодо економії коштів для утримання закладів до кінця року.

На початку засідання міський голова Анатолій Лінник зазначив, що дефіцит бюджету в освіті складає 15,7 млн. грн., з них 11, 4 млн. на заробітну плату. Освітня субвенція, яка надходить з держбюджету не покриває в повній мірі виплату заробітної плати.

Начальник Управління освіти Станіслава Крапив’ янського зауважив: «Кожен директор повинен зрозуміти, що тепер він є дуже вагомою господарчою одиницею. Директор повинен забезпечувати життєдіяльність школи у межах існуючого бюджету, думати над варіантами економії та можливістю заробити кошти.

Наші школи звикли орієнтуватися на державний бюджет, але нові часи диктують нові умови, а тому постала необхідність вишукувати варіанти залучення спонсорських коштів або організовувати вид позашкільної діяльності з можливістю поповнювати шкільний бюджет. Тож ми зібрали директорів шкіл, щоб вони продемонстрували шляхи ліквідації дефіциту бюджету, який сьогодні існує в освітній сфері.

Управління освіти втратило можливість диктувати школам умови функціонування, тепер ми лише можемо радити той, чи інший шлях вирішення проблеми керівникам освітніх закладів. Наразі ті школи, які дослухалися до наших порад вийшли на нульовий показник дефіциту бюджету.

По-перше – апетити мають бути зменшенні, школа не може собі дозволити “розкіш” відкривати клас з невеликою кількістю дітей, адже державні субвенції не розповсюджуються на такий клас, а отже він має фінансуватися з місцевого бюджету, який зараз порожній. По-друге необхідно оптимізувати педагогічні колективи та кількість обслуговуючого персоналу. Ми змушені вдаватися до не популярних практик, адже в протилежному випадку нам доведеться закривати школи, а ми не можемо цього допустити. Третє – треба працювати над наповнюваністю класів. Вже час зрозуміти, яких заходів треба вжити, аби школа стала привабливою для батьків.

Наразі Школи мають навчитися функціонувати в межах того бюджету, що існує. Сподіваюся директори прислухаються до наших порад та дефіцит бюджету буде подоланий».

Треба зауважити, що не всі директори шкіл готові до діалогу та співпраці з Управлінням освіти та міськрадою. Зокрема директор ЗОШ №1 пропонувала закривати школи, а не урізати витрати бюджету кожної конкретної школи.

В результаті трьох годинного обговорення та заслуховування директорів шкіл вирішили по багатьом закладам упорядкувати штатну чисельність – скоротити пенсіонерів, вчителів по сумісництву, оптимізувати неповні ставки вчителів. Наголосили на необхідності брати відпустку без збереження заробітної, також зменшити виплату за престижність (з 20% до 5%), та грошову винагороду до професійного свята «Дня вчителя» (з 50% до 5%).

Лілія Журко

Вам може бути цікаво

  1. Я, директор ЗОШ І-ІІІ ст. №1, вважаю необхідним додати до написаного й уточнити принципові речі. Режим економії – це те, з чим працює кожен директор ніжинських шкіл уже впродовж багатьох років, не став, на жаль, винятком і цей рік. Дивно читати натяк на мою неготовність до діалогу та співпраці. Пропонуючи заходи економії, прислухалась до порад Управління, а саме: економія на поділі на групи, перерозподіл учнів на паралелі, відпустки без збереження заробітної плати тощо. Єдине, у чому не погодилась – невідкриття 10 класу, бо на сьогодні вже маю 17 зарахованих учнів, попереду ще 2 літніх місяці. Щодо болючої теми закриття шкіл (до речі, про закриття не йшлося, говорила про тимчасове призупинення діяльності шкіл), то я озвучила лише власний погляд на вирішення проблеми хронічної нестачі коштів на освіту, не більше.

  2. Як вчитель повинен йти у відпустку без збереження зарплати? А хто буде навчати НАШИХ ДІТЕЙ???

  3. А якщо вчителя відправити у відпустку взагалі без відпускних? Адже він, мабуть, не заслуговує на нормальний відпочинок. Цікаво , наші вельмишановні верхівки також ідуть у відпустки без грошей?

  4. Правильно було б закрити ВСІ школи – залишивши лише початкову освіту . За 25 років незалежності в реформі школи ми бачимо лише косметичний ремонт. В таком вигляді шкільна освіта в середніх, а тим більш старших класах – не тільки не потрібна, а приносить значну шкоду суспільтву взагалі і особісто дітям.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *