Внутрішньоорганізаційні наради у Ніжинській міськраді – не для преси?

 

 

 

 

8 листопада на сайті Ніжинської міської ради з’явився проект рішення Положення про порядок акредитації представників засобів масової інформації при Ніжинській міській раді та її виконавчому комітеті.
Ознайомившись з проектом рішення, змогли знайти декілька суперечностей, і взагалі склалось враження, що мова йде про акредитацію для бажаючих працювати у Верховній раді, а не в Ніжинській міськраді.
Так, наприклад, метою Положення є забезпечення відкритості і гласності діяльності Ніжинської міської ради, її виконавчого комітету, виконавчих органів виконавчого комітету Ніжинської міської ради, депутатів міської ради. Сприяння представникам засобів масової інформації у виконанні ними своїх професійних обов’язків.
Треба сказати, що журналісти і зараз мають вільний доступ до інформації, а от Положення цей доступ хоче де в чому обмежити, а саме в присутності на внутрішньоорганізаційних нарадах. Проте в самому ж Положенні не визначено пояснення самого поняття внутрішньогоганізаціної наради: ким і чим визначається такий статус? Не знайшли такого визначення і в документах які регулюють діяльність ЗМІ. І навіть просто вбивши в «Гугл», не знайшли, що ж це означає. Тож означати це може лише одне – під це значення можна приписати що завгодно, або те, що вигідно.

Далі ще цікавіше…

У Положенні йдеться про те, що право на акредитацію при Ніжинській міській раді мають зареєстровані відповідно до чинного законодавства України ЗМІ, а також позаштатні, незалежні журналісти та працівники засобів масової інформації, інтернет-видання незалежно від форм власності і складу засновників.
Але вже далі говориться, що право на акредитацію мають зареєстровані відповідно до чинного законодавства України засоби масової інформації незалежно від форм власності і складу засновників. Тож виходить, журналісти інтернет-видань, які не мають номеру державної реєстрації не можуть бути акредитованими, але ж в чинному законодавстві немає згадування про електронні ЗМІ, інтернет-видання і сайти, тож чи можна їх обмежувати в доступі до отримання інформації?
Тут вже не йде мова про наміри забезпечити відкритість і публічність, особливо зважаючи на те, що електронних ЗМІ зараз більше, ніж друкованих.

Які ж переваги матимуть акредитовані особи:
Завчасне сповіщення про дату, час і місце запланованих заходів шляхом поширення анонсів заходів на офіційному веб-сайті Ніжинської міської ради. На сайті міськради? Але ж і зараз кожен охочий може зайти на сайт міськради, й для цього не потрібно акредитації. Інша справа, коли б журналістам надсилали прес-реліз, необхідні документи про подію, відводили спеціальні місця для акредитованих, забезпечували доступ до електроживлення апаратури, завчасно повідомляти про заходи в телефонному режимі чи на електронну пошту.
Також йдеться про сприяння в наданні необхідних для роботи інформаційних матеріалів, стенограм, протоколів та інших документів в паперовій або електронній формі (якщо є в наявності). А якщо нема? Але ж вони мають бути у будь-якому разі. Окрім того, що в офіційних документах, які визначають надання акредитації не уточнюється, «якщо є в наявності», адже матеріали мають бути у всякому разі.

Йдемо далі. Які мають права акредитовані особи?
При пред’явленні акредитаційного посвідчення і посвідчення, що підтверджує приналежність до вказаного ЗМІ в робочий час, а також у вихідні та святкові дні, якщо має місце проведення заходу, безперешкодно проходити в приміщення адмінбудівель Ніжинської міської ради та її виконавчого комітету, а також інші місця де відбувається захід. Також може бути присутніми на пленарних засіданнях чергових та позачергових сесій міської ради, на засіданнях виконавчого комітету Ніжинської міської ради, постійних депутатських комісій міської ради та інших нарадах, крім внутрішньоорганізаційних нарад.
Невже зараз журналісти мають на це заборону? Звісно, що ні, адже по закону кожний громадянин міста має право бути присутнім на заходах, що відбуваються в стінах міської ради.
І от саме складається враження, що Положення про акредитацію готувалось не для полегшення роботи журналістів, а просто, щоб мати привід не допустити їх на так звані внутрішньоорганізаційні наради.

Ну і далі, акредитовані мають право на вільне одержання, використання, поширення інформації, на сприяння в організації зустрічей, бесід з міським головою і його заступниками, секретарем міської ради та користуватися власною технічною апаратурою, необхідною для проведення аудіо- та відео зйомки. Чи є в цьому переваги акредитації, коли і без неї ми маємо на це право?

А загалом, треба зазначити, що акредитація – це не обов’язок і не єдина легальна можливість висвітлювати діяльність  структури, що акредитує. Абзац другої частини 1 ст. 26 згаданого Закону передбачає: «Відсутність акредитації не може бути підставою для відмови в допуску журналіста, працівника засобу масової інформації на відкриті заходи, що проводить суб’єкт владних повноважень». Тим більше наявність чи відсутність акредитації не має стосунку до розгляду запитів на інформацію, які регулюються ін. Законом і можуть бути надіслані будь-яким приватним суб’єктом, а не лише ЗМІ.

Марина Волинець

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь