Вибір професійного шляху – життєво важливе рішення для молоді
Щорічно перед практично всіма випускниками шкіл Ніжина постає питання: «Ким бути?», «Яку професію обрати?», «До якого закладу поступити?», «Які іспити обрати?» та інші питання, що хвилюють не тільки дітей, а і їх батьків.
Читайте також в статті про поради, як вашій дитині обрати професію життя.
Саме для цього в школах Ніжина традиційно в листопаді місяці проходить тиждень профорієнтації. У рамках цього, депутат міської ради Андрій Гомоляко запросив до ЗОШ №15 відомих українців, аби вони допомогли учням зорієнтуватись у виборі майбутньої професії. До ніжинського навчального закладу завітали Тетяна Зубро – продюсер, організатором Всеукраїнського Центру «Спорт для всіх» при Міністерстві культури, молоді та спорту України, Віце-президент міжнародної організації при ООН «JCI Ukraine
та 21-річна тележурналіст, диктор, ведуча телепрограм “ICTV” та “112 Україна” Анастасія Левченко.
Повідомляє сайт НЕЖАТИН
Цю професію дівчина обрала ще навчаючись у школі. з першого курсу в Київському національному університеті культури й мистецтв почала працювати за спеціальністю. Наразі має досить великий досвід для свого віку. Із задоволенням поділилась ним з учнями 11 класу ЗОШ №15.
“Зацікавленість учнів до журналістики було видно одразу. Від них я отримувала досить влучні питання. Молодь розуміла про що я розповідала і у свою чергу цікавилась питаннями, які хвилюють і більш дорослих людей: “Скільки заробляють журналісти?”, “Чи доводиться робити замовні сюжети?”, “Чи дають під час навчання хабарі?”. На часі молодь на рівні з дорослим поколінням і це вражає, адже якщо в такому віці в українців з’являється свідоме бачення щодо нинішнього стану речей в державі — це вже великий плюс”, – коментує Анастасія Левченко.
Як школяреві обрати майбутню професію – поради психолога
Батьки – це головні люди, які повинні допомогти малечі відшукати себе в цьому світі, максимально проявити свої здібності.
1. Найголовніше правило для батьків: не намагайтеся втілити в дитині власні мрії. Це відбувається несвідомо, під егідою «ми бажаємо тільки добра». Але, цілком ймовірно, ваш син або донька успадкували бабусині гуманітарні здібності, і професія економіста, про яку мріяв тато в юності, просто не по зубах вашим нащадкам.
2. Професійну орієнтацію дитини краще починати в молодшому шкільному віці. Придивіться до її захоплень, інтересів. Розвивайте їх, давайте якомога більше інформації. Подобається грати в комп’ютер – запропонуйте самому написати простеньку програмку, запишіть в клуб юних програмістів, підіть разом на комп’ютерні виставки. Покажіть, що комп’ютер – це не тільки іграшки. І тоді улюблене захоплення стане не менш улюбленою професією.
3. Професія – це не тільки освіта, а й певні особистісні якості. Наприклад, навряд чи з дитини буде хороший адвокат – навіть із дипломом Гарварда – якщо вона боїться публічних виступів. Обговоріть цей момент із дитиною, і допоможіть прийняти правильне рішення: або залишити все як є, або розвивати в собі необхідні якості.
4. Обговорюючи з дитиною майбутню професію, звертайте увагу на її перспективність. А також на ті зусилля, які доведеться витратити на кар’єрне зростання. Для цього зайдіть на кілька великих порталів із вакансіями і подивіться на таке: яка зарплата в цього фахівця без досвіду роботи, яка – з досвідом роботи. Чи потрібна додаткова освіта, сертифікація (зокрема, це може стосуватися психологів, юристів, медиків ). Чи готовий школяр вкладатися у підвищення кваліфікації та чи влаштують його майбутні заробітки?
5. Школярі дуже залежні від думки та підтримки однолітків – тому часто обирають професію «за компанію». Запропонуйте дитині щонайменше за два роки до закінчення школи вступити в професійну спільноту однодумців. Нехай знайомиться з такими ж майбутніми абітурієнтами, набуває нових друзів із професійної сфери. Це можуть бути курси при виші, «Школа юного журналіста», «Клуб любителів історії» тощо.
6. Починати вибір професії краще з професійної сфери загалом, поступово звужуючи поняття «спеціальність» до конкретних трудових функцій. При цьому необхідно зважати не лише на здібності, а й на темперамент, бажання досягати поставленої мети. Наприклад, працювати в IT-сфері можна і розробником програм, і менеджером із продажу інтернет-послуг, і майстром із ремонту комп’ютерів.
Видатний психолог Л.С. Виготський стверджував, що людина не може бути абсолютно нездатною або, навпаки, наділеною талантами у всіх сферах життя одразу. Тому, батьки, ваше головне завдання – розгледіти здібності своєї дитини, розкрити природні задатки і допомогти знайти таку сферу діяльності, де ці здібності змогли б реалізуватися повною мірою.