На сьогодні запланований розгляд Закону, який дозволить підліткам міняти стать без згоди батьків

 

 

 

 

12 лютого о 14.30 Комітет з питань гуманітарної та інформаційної політики ВРУ розгляне Проект Закону України №2684 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації прав підлітків у сфері охорони здоров’я».

СУТЬ ОСНОВНИХ ЗМІН:

– до Закону України «Про охорону дитинства» – полягає у внесенні поняття «дитина підліткового віку (підліток)» та напрямків соціального становлення підлітків; можливість визначати особливості прав підлітків у сфері охорони здоров’я;

– до Основ законодавства України про охорону здоров’я – полягає у внесенні змін до статті 39 шляхом надання права підліткам у доступі до інформації про стан свого здоров’я з 14 років;

– до Цивільного кодексу України – полягає у внесенні змін до статті 285 шляхом надання права підліткам у доступі до інформації про стан свого здоров’я з 14 років, а також доповненням статті 32 положеннями про можливість неповнолітніх укладати правочини щодо реалізації права на охорону здоров’я.

ЗМІНА СТАТІ З 14 РОКІВ ТА ІНШІ НЕБЕЗПЕКИ ЗАКОНОПРОЕКТУ 2684

Якщо уважніше подивитися на даний законопроект, то надання дітям права з 14 років укладати правочини щодо реалізації права на охорону здоров’я несе ряд небезпек.

1. 14-річні зможуть відмовлятися від лікування алкоголізму, наркоманії токсикоманії та інших небезпечних залежностей чи хвороб. На жаль, нині ми бачимо, що Україна є одним з лідерів в світі в дитячому алкоголізмі, стрімко росте підліткова наркоманія та інші види залежностей.

Якщо до нині відповідальність за лікування несли батьки, то даний законопроект дає право підлітку відмовлятися від лікування, бо єдиним, хто приймає рішення щодо лікування стає підліток, а якщо у нього вже є залежність, то, скоріше всього, що будучи ще не до кінця зрілим підліток може приймати фатальні рішення.

2. Законопроект 2684 дозволить підліткам з 14 років міняти стать без згоди батьків, а також відмовлятися від необхідного лікування

На сьогодні будь-які терапевтичні втручання в межах спеціалізованої психіатричної допомоги дітям із гендерною дисфорією (бажання хірургічно змінити свою стать) можуть проводитися в віці до 14 років за інформованою згодою обох батьків; після 14 років – обох батьків та дитини. (Наказ Міністерства охорони здоров’я України 15.09.2016 № 972 Розділ ІІ., частина 2 (Вторинна медична допомога), пункт 4.)

Тобто нині зміна статі можлива з 14 років лише за згодою дитини та ОБОХ батьків.

Враховуючи те, яка розгорнута кампанія по просуванню гендерної ідеології в різних сферах, зокрема в освітніх закладах (так звана гендерно-нейтральна школа) то можна тільки уявити, які будуть наслідки того, коли підліткам будуть постійно говорити щось на зразок “подумайте, може у вас не та стать, а також, якщо хочете то з 14 років можете робити операцію і т.д…”.

Отож законопроект 2684 дасть змогу дитині одноосібно приймати дане рішення про зміну статі, донорстві органів.

До речі, в кінці 2019 року внесено зміни в Цивільний Кодекс. Тепер там з’явилося таке уточнення:  Стаття 290. Право на донорство

1. Повнолітня дієздатна фізична особа має право бути донором крові, її компонентів, а також органів та інших анатомічних матеріалів та репродуктивних клітин. Особа віком до 18 років може бути живим донором гемопоетичних стовбурових клітин відповідно до закону.

Окрім цього, викликає особливе занепокоєння введення поняття «дитина підліткового віку (підліток) – дитина у віці від 10 до 18 років, адже не зрозуміло чи вищенаведені медичні норми, які зараз обмежені 14 річним віком, зокрема аборти, не будуть змінені на вік до з 10 років, якщо даний закон приймуть.

ГЛОБАЛЬНА СТРАТЕГІЯ ОХОРОНИ ЗДОРОВ’Я ЖІНОК, ДІТЕЙ І ПІДЛІТКІВ

Законопроект 2684 розроблено автором на виконання Глобальної стратегії охорони здоров’я жінок, дітей і підлітків (2016-2030 рр.). Якщо її дослідити то ми бачимо, що в рамках даної стратегії розроблено програму «Глобальне прискорення дій в інтересах здоров’я підлітків (АА-HA!).

В даній програмі задекларовано такі пріоритети діяльності:  

• Встановити належний прийнятний мінімальний вік, в якому підлітки можуть давати згоду або відмову від лікування або обслуговування без втручання з боку батьків або опікунів;

• Прийняти гнучкі нормативні положення, що дозволяють вважати окремі групи підлітків «зрілими неповнолітніми»;

 • Скасувати необхідність отримання згоди з боку батьків і опікунів у випадках, коли підліток звертається за порадою або консультацією;

• Скасувати необхідність обов’язкового отримання від третіх осіб (батьків, опікунів або дружина) дозволу або їх обов’язкового повідомлення при наданні послуг з охорони сексуального і репродуктивного здоров’я, включаючи надання інформації про засоби контрацепції та надання відповідних послуг;

Науково-експертне управління ВРУ рекомендує законопроект відправити на доопрацювання

Головне науково-експертне управління, розглянувши законопроект, вважає за доцільне висловити щодо нього такі зауваження і пропозиції.

1. Виглядають сумнівними та юридично необґрунтованими зміни до ч. 1 ст. 32 Цивільного кодексу України, згідно з якими фізична особа у віці від чотирнадцяти до вісімнадцяти років (неповнолітня особа) має право «укладати та виконувати правочини, що пов’язані із наданням послуг з медичного обслуговування». Це обумовлюється особливістю правового статусу неповнолітніх, які мають неповну дієздатність і не можуть повною мірою здійснювати всі правові відносини від свого імені. Відповідно до вимог цивільного законодавства у найважливіші правові відносини вони вступають не особисто, а через батьків чи осіб, які їх замінюють. 

2. Викликає певний сумнів доцільність визначення в Законі України  «Про охорону дитинства» поняття «дитина підліткового віку (підліток) – дитина у віці від 10 до 18 років» (пп. 1 п. 3 розд. І). У пояснювальній записці
(п. 1) до законопроекту зазначається, що «нормативно-правові акти не передбачають чітких процедур щодо особливостей реалізації підлітками своїх прав». Однак, оскільки підліток є дитиною, на нього поширюється дія законодавства України про охорону дитинства, сприяння соціальному становленню та розвитку молоді. 

Узагальнюючий висновок: за результатами розгляду в першому читанні законопроект доцільно повернути суб’єкту права законодавчої ініціативи на доопрацювання.

Підводячи підсумок ми бачимо, що законопроект №2684 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо реалізації прав підлітків у сфері охорони здоров’я» під благими ідеями насправді вводить такі зміни в законодавство, які не були достатньо проаналізовані і насправді можуть нести небезпеку для молодого покоління та призвести до негативних наслідків.

Джерело: Собор

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь