На АЗС різко впали продажі: що буде з цінами

Експерти говорять про різке зниження продажів палива і зростанні витрат на АЗС через карантинні заходи

Єдина радість від коронавірусу – це, певно, зниження цін на нафтопродукти. Вони поступово дешевшають, незважаючи на девальвацію гривні. Нехай потроху, на п’ятачок щотижня, нехай не скрізь, проте дешевшають.

Які тренди очікувати прийдешнього тижня, розповіли наші експерти: директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн, заступник директора Науково-технічного центру “Психея” Геннадій Рябцев та аналітик ринку скрапленого газу Артем Куюн.

Що змінилося за тиждень

Оскільки курс долара на міжбанківському ринку за минулий тиждень зміцнився ще майже на 1,1 грн (до 27,8 грн/долар у продажу), то вочевидь, індикативна ціна на паливо $ 1,1 за літр бензину А-95, досягнута в підсумку домовленостей президента Володимира Зеленського і найбільших трейдерів, перевищена не була. Навпаки, в доларах літр палива подешевшав ще більше і другий тиждень поспіль коштує менш долара. За поточного курсу продажу долара на міжбанку і теперішньої середньої ціни літра палива, А-95 коштує 0,91 $/л (мінус 4 центи), ДП – 0,93 $/л (мінус 4 центи).

Водночас різниця в ціні між найвищими та найнижчими цінами, залежно від регіону, незначно зросла за бензинами та дизпаливом і не змінилася за автогазом.

За А-92 діапазон цін склав 8,14% (2 грн/л, плюс 2 коп./л), було 8,10%, за А-95 – 7,6%, (1,93 грн/л, плюс 2 коп./л), було 7,5%, за дизелем 7,7% (1,90 грн/л, плюс 2 коп./л), було 7,6%, за автогазом 12,6% (1,29 грн/л, мінус 17 коп./л), було 14,3%.

Ціни на А-92

Середня ціна по Україні – 25,35 грн/л (здешевлення на 4 коп./л), найвища – на Луганщині – 26,56 грн/л (не змінилася), найнижча – на Харківщині – 24,56 грн/л (здешевлення на 2 коп./л).

У Києві вартість бензину А-92 – 25,49 грн/л (мінус 12 коп./л).

Ціни на А-95

Середня ціна по Україні – 26,35 грн/л (здешевлення на 5 коп./л), найвища – на Луганщині – 27,43 грн/л (не змінилася), найнижча – на Харківщині – 25,34 грн/л (здешевлення на 12 коп./л).

У Києві вартість бензину А-95 27,22 грн/л (мінус 12 коп./л).

Ціни на ДП

Середня ціна по Україні – 25,72 грн/л (здешевлення на 5 коп./л), найвища – на Луганщині – 26,66 грн/л (не змінилася), найнижча – на Харківщині – 24,76 грн/л (здешевлення на 2 коп./л).

У Києві вартість дизпалива 26,08 грн/л (мінус 6 коп./л).

Ціни на LPG

Середня ціна по Україні – 10,92 грн/л (мінус 3 коп./л), найвища – на Закарпаттіі – 11,69 грн/л (не змінилася), найнижча – на Чернігівщині – 10,23 грн/л (не змінилася).

У Києві вартість газу – 10,62 грн/л (мінус 5 коп./л).

 

Аналіз ситуації на ринку

Усі експерти говорять, що минулий тиждень, як і попередній, пройшов під знаком двох різноспрямованих факторів: здешевлення нафти на світовому ринкуі девальвації гривні в Україні. І якщо зниження цін на нафту на 1 долар за барель знижує, через 3-4 тижні, ціни нафтопродуктів на 35-40 копійок на літрі, то здешевлення гривні до долара на 1 грн, навпаки, підвищує, через 2-3 тижні, ціну літра палива на 70-80 копійок.

Нагадаємо, в Україні близько 80% нафтопродуктів імпортується, насамперед все це дизпаливо і зріджений автомобільний газ, тому для нас дуже чутливі коливання вартості як нафти, так і гривні.

“Ціни на бензини і дизпаливо в значному опті впали приблизно на 60 доларів на тонні, це 6-8%, – підрахував Геннадій Рябцев, – це зрештою виявилося більше, ніж девальвація гривні, яка не тільки стала дешевшати повільніше, ніж позаминулого тижня, а й сама девальвація тепер стала контрольованою завдяки діям Національного банку. Тому вартість нафтопродуктів поки не зросла. А ось те, що значно впало їхнє споживання, особливо в прикордонних регіонах, де через карантин припинився човниковий рух українців на автомобілях за кордон і назад (для закупівлі та перепродажу товарів), може стати серйозною перешкодою для подальшого здешевлення палива. Хоча арифметично його ціна начебто висока”.

Сергій Куюн уточнив, що топ-менеджери і власники кількох великих мереж АЗС повідомили про початок падіння продажів з середини тижня на 15%, до вихідних – на 20% і більше порівняно з попередньою суботою.

“Найбільший спад – 40% – в західних регіонах. Серед лідерів Закарпаття та Чернівці. На станціях в районі прикордонних переходів продажі впали на 90%. Очікування теж більш-менш однакові – зниження реалізації у квітні на 40-50%. Це вельми оптимістично, враховуючи, що в Італії заправки втратили 70-80%, – говорить Сергій Куюн. – Про ціни. Падіння цін на березневі постачання з’їла девальвація – зміцнення долара з 24 до 27 з гаком грн. На квітень я закладаю долар по 30 грн. Розрахунок показує потенціал зниження за бензином на 3 грн/л, за ДП – на 2,5. Якщо долар буде по 28, тоді 4,2 і 3,7 грн/л відповідно. Якби не провал курсу, падіння цін на нафту і нафтопродукти у світі дало б зниження закупівельних цін в Україні у квітні на 6 і 5,5 грн/л для бензину і ДП відповідно”.

На думку Артема Куюна, ціни на скраплений газ завжди схильні до впливу двох чинників – вартості нафти і курсу долара. До них підключилися падіння продажів і нові умови роботи.

“У роздрібних мережах вже почали падати продажі і впадуть ще, – міркує Артем Куюн. – Палива продають менше, а витрати на його продаж стали вищими: через карантин треба забезпечувати персонал захисними засобами, не ходить громадський транспорт – потрібна розвозка співробітників, забезпечення їхнього харчування. Певні мережі вже починають облаштовувати гуртожитки, вахти, так дешевше. Якщо це велика мережева заправка, це одна ситуація. А ось у поодиноких АЗС ситуація критична, може постати питання: а чи варто їй працювати, якщо на літрі заробиш 5 гривень, а витратиш 6 гривень. Тобто, маржа (націнка на вартість палива в опті – Авт.) зростатиме, до того ж доходи трейдерів – падатимуть через зростання накладних витрат”.

Що може змінитися за тиждень

На думку всіх експертів, зниження зростання продажів прийдешнього тижня може не тільки зупинити подальше здешевлення палива, але й повернути його назад.

“Незалежно від того, скільки палива продала АЗС за день, її накладні витрати (зарплата співробітників, оплата оренди землі, витрати на електроенергію, воду тощо) однакові, – пояснює Геннадій Рябцев. – Це так звані постійні витрати, частка яких в кожному літрі тим менша, чим більше реалізовано палива. І навпаки. Тому, щоб не працювати в збиток, роздріб почне підвищувати маржу, незважаючи на зниження ціни нафти і нафтопродуктів, щоб вийти хоча б в нуль”.

Сергій Куюн очікує, що через зниження споживання незабаром почнуть закриватися АЗС з малими протоками (обсягами продажів).

“Таких, думаю, 25% мінімум, – оцінив Сергій Куюн. – Ще 10-15% АЗС – у групі ризику. Наприклад, який сенс в роботі прикордонних станцій, якщо мережа закрилася, а місцеве населення, яке жило загалом за рахунок човникових поїздок, впало в режим використання не надто хороших запасів”.

Експерти впевнені, що, незважаючи на карантин, паливом всі АЗС будуть забезпечені. Його й раніше вистачало, а тепер, через офіційно визнаний нашим урядом форс-мажор, імпортери відмовлятимуться від постачань за довгими договорами. До діючих роздрібних цін розраховане зниження має скласти 10-15%. Але, як зазначалося вище, продажі по всіх мережах вже провалилися на 20%. Ситуація погіршується щодня і до квітня це буде явно понад 30%. Паралельно ростуть витрати на експлуатацію АЗС: індивідуальне доправляння співробітників на робоче місце, забезпечення засобами захисту, нескінченна дезінфекція приміщень, інші “карантинні” заходи. І до всього – зниження виручки в кафе і магазинах …

“Іншими словами, постійні витрати залишаються, до них додаються чималі “карантинні”, і водночас доходи падають. Як зберегти бізнес? Відповідь універсальна для будь-якого бізнесу – тільки за рахунок збільшення націнки. Якщо березневий потенціал зниження з’їла девальвація, то сьогодні економіку АЗС вже щосили з’їдає крах продажів. Особисто я бачу, що цінова стабільність буде дуже непоганим варіантом в даній ситуації, вже точно кращим, ніж зростання, як на інші товари. Якщо вдасться зупинити просажування гривні, думаю, невелике зниження стане більш ймовірним. У доларовому еквіваленті падіння буде в будь-якому випадку”, – підсумував Сергій Куюн.

З газом взагалі особлива ситуація – на ньому АЗС заробляють мінімум: за оцінкою Артема Куюна, з двох гривень маржі на літрі – 70-80 коп. це накладні витрати, а 1 гривня – знижка, яку дають практично всі мережі.

“Тому не виключаю, що ціни в роздробі на газ можуть зрости вже наступного тижня, – зазначив Артем Куюн. – Але нерівномірно, все залежатиме від регіону і виду заправок. Якщо це монопаливні заправки – їх, найімовірніше, чекає закриття в разі достатньої конкуренції, або зростання цін, якщо така заправка, умовно кажучи, одна на три села десь в глибинці”.

Джерело: Сьогодні

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *