Закон у дії: ніжинські освітяни та школярі на порозі змін

 

 

 

 

20 січня начальник управління освіти Станіслав Крапив’янський та заступник міського голови Ігор Алексєєнко зустрілися з представниками ЗМІ у стінах Ніжинської міськради.

 

Пише сайт “Нежатин

Темою для обговорення стало прийняття ЗУ «Про повну загальну середню освіту”, що був прийнятий Верховною Радою України 16 січня 2020 року.

Новий Закон передбачає новації. Але ж не секрет, що будь-які зміни та реформи завжди насторожують, виникає багато питань та різних думок.

Педагогічна інтернатура, контракти для директорів та вчителів на пенсії, учнівське самоврядування, можливості для створення справжньої старшої профільної школи, можливість для учнів обирати свою освітню траєкторію, фінансова автономія шкіл, більше можливостей для професійного зростання та збільшення зарплат вчителів – пише  mon.gov.ua.

Як підкреслив на зустрічі Ігор Алексєєнко, основний принцип цього Закону  – дитиноцентризм, у рамках якої школа максимально враховує права дитини, її здібності, потреби та інтереси. Також він зазначив, що новоприйнятий Закон є рамковий, тобто з часом він буде «розростатися» Постановами Кабінету Міністрів, наказами Міністерства освіти і т.п.

Зміни, реорганізація, проблеми

«У Ніжині при певних етапах реорганізації освітньої мережі, ми, як правило, стикаємось не з проблемами, інтересами дитини, а з проблемами (інтересами) дорослих: батьків, вчителів, – зауважив Ігор Алексєєнко, – До прикладу – реорганізація ЗОШ №8. Цей навчальний заклад змінив свій статус, там тепер ми плануємо відкрити дитячий садок у вересні-жовтні 2020 року, бо в ньому є потреба. І таким чином, ми вирішуємо питання із місцевим дитсадочком, тим більше, що цей заклад буде відкрито  у віддаленому мікрорайоні».

Також він говорив про те, що Ніжин має свою особливу освітню мережу, де на 6 тис. дітей зорієнтовано 18 загальноосвітніх закладів. Освітня мережа формується від спроможності міського бюджету, а він – соціально-орієнтований, де більшість коштів направлено на бюджетні програми, і, в першу чергу, на сферу освіти.

Станіслав Кропив’янський озвучив, які основні норми Закону про освіту нас чекають та прокоментував, які очікують зміни освітньої мережі у поточному році та перспективи розвитку на подальші роки.

Про все це детальніше

«Про даний Закон багато говорили раніше, він готувався не 1 рік – написаний просто, зрозуміло, чітко, прозоро, – зазначив Станіслав Миколайович, – Хочу звернути увагу на педагогічне навантаження  – 18 годин. Міністерство планувало підняти педагогічне навантаження до 40 годин, пояснюючи це тим, що це не лише аудиторні години. Але в Законі чітко прописано: 18 годин, так як це і було останні 80 років».

Також він говорив про те, що важливим є питання наповнюваності, адже саме від кількості дітей буде визначатися освітня субвенція. Найнижча межа – це 5 осіб у класі (це стосується сільських шкіл), та 24-30 ( у містах). Кількість учнів у містах в межах 24-30 чоловік  вступає в дію з 1 вересня 2024 року. Крім того, очільник управління освіти повідомив, що на сьогодні в Ніжині маємо більшу наповнюваність, але орієнтуємось на майбутнє мати кількість учнів у класах не менше 30 чоловік.

Хто може бути вчителем?

Коментує Станіслав Кропив’янський: людина, яка має вищу освіту (не обов’язково педагогічну), знання рідної мови і морально-вольові якості. Наприклад уроки малювання, креслення, інформатики, трудове навчання – і т. п. Люди які мають фахову освіту, а не педагогічну, мають повне право працювати в закладах загальної середньої освіти. Для того, щоб стати директором потрібно мати педагогічний стаж не менше трьох років, але педагогічна освіта не є визначальною.

Коментує Ігор Алексєєнко: Для цього у школі вводиться така посада, як ментор – вчитель вчителя. Він проходить у школі інтернатуру на протязі року, і за супровід, вчитель, який буде навчати вчителя також буде отримувати додаткову оплату. І за цей період можна визначитися, чи може людина працювати в школі, чи ні.

Слід також зазначити, що тепер, за бажанням, діти можуть навчатися у школі 12 років. В залежності від здібностей дітей тривалість навчання може змінюватись.

Про заробітну плату вчителя

Станіслав Кропив’янський: Велика увага приділяється заробітній платі вчителя. В Законі прописано відсотки, які буде отримувати вчитель окрім ставки. Це залежатиме від того, чи є він класним керівником ,чи, приміром, завідує кабінетами, майстернями, музеями, тощо.

Ігор Алексєєнко: у новоприйнятому ЗУ «Про повну загальну середню освіту”,  чітко прописана роль батьків у освітньо-виховному процесі. Адже є дуже багато спірних моментів, щодо фінансування освітнього процесу не тільки в нашому місті а й загалом по Україні. В даному ЗУ сказано, що суворо заборонено заставляти батьків здавати кошти та обмежувати при цьому права дитини.

До чого готуватися?

Станіслав Крапив’янский: потрібно звернути увагу щодо набору дітей у перші класи.

Цьогоріч прийде до школи на 160 дітей менше, ніж у минулому році. Тому ми звертаємось до директорів шкіл і просимо їх набирати у класи не менше 20 дітей. – повідомив він – Цю інформацію ми донесли до керівників шкіл, але не всі з цим погоджуються, адже у нас в трьох школах, зазвичай, менше подано заяв і директори стурбовані, вони вважають, що це початок кінця для навчальних закладів. На сьогоднішній день вони мають по 15 заяв, як буде далі – покаже час.

Утримання класу коштує приблизно чверть мільйона гривень, а в подальшому спостерігатиметься зменшення кількості дітей у початковій ланці. Це наслідок низької народжуваності. До 2023 року ми будемо стабільно мати в школах близько 7 тис. дітей. Найбільше нас турбує 10 клас 2020 року. Зараз ми маємо 581 дев’тикласників. Приблизно в 10 клас іде 60%, інші вступають до коледжів, ПТУ, до коледжів міста Києва, до міського ліцею.

Деякі школи у Ніжині переповнені – це 7,9,10 ЗОШ. Вони розміщені у перспективних мікрорайонах міста. Управління освіти проти відкриття класів у віддалених мікрорайонах де у класах може бути 10-12 учнів. Ми передбачили, і в ЗУ це прописано, що ефективними є школи, де  4 класи на паралелі, не менше 100 дітей. Поки що, ми обговорюємо питання про те, які школи можуть стати ліцеями.

Велика увага приділяється школам, які за останні роки не набирають у старші класи потрібну кількість учнів. Це не провина школи, а та демографічна ситуація, яка сталася у мікрорайонах, де розташовані дані ЗОШ.  Управління освіти запропонувало директорам 5,6 і 13 школам стати гімназіями. Тобто завершити навчання дев’ятими класами. ЗОШ №2 пішла вже таким шляхом, наступна – ЗОШ №14. Директори з цим погодились і будуть проводитись консультації з батьківськими комітетами, педагогічним колективами і виносити питання на сесію міської ради. Що буде з наступними школами – зараз важко говорити.

«Про закриття жодної школи по місту мова не йде! – підкреслив Ігор Алексєєнко, – Всі зміни спрямовані на те, щоб традиційну структуру освітніх закладів було збережено. Змінюється формат, змінюється ступеневість, статут. Рано чи пізно, 2020-2024 роки ми будемо поставлені перед фактом, що потрібно виконати ЗУ і привести освітню мережу до його вимог. Ми хочемо поступово перейти до реформи освітньої мережі: щоб жоден вчитель не втратив роботу, щоб діти і батьки були задоволені. Це наше завдання і ми приступаємо до його реалізації і поступово будемо рухатись вперед».

Також він запевнив, що всі рішення будуть прийматися максимально консолідовано, але остаточно вони будуть прийняті на сесії міської ради.

Тіна Кошелевська  

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

Читайте також: Закон про середню освіту: Як зміниться життя учнів і вчителів уже у 2020-му

https://zik.ua/news/2020/01/16/zakon_pro_seredniu_osvitu_yak_zminytsia_zhyttia_uchniv_i_vchyteliv_vzhe_u_2020_955139

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь