Ніжинська лікарня: чи є шанси на покращення?

 

 

 

 

Міська рада Ніжина оголосила новий конкурс, обиратимуть членів наглядової ради по Ніжинській міській лікарні. Попередній, за незрозумілих причин, було скасовано, можливо по причині входження до ради неугідних для міської влади персон.

Ми взяли інтерв’ю в учасника цих та багатьох інших подій, який розповів про своє бачення сьогодення лікарні та її майбутнього.

Основні тези: «Має бути чітка стратегія розвитку, а не гасіння пожеж».

У центрі обговорення — сучасний стан медичної системи в громаді. Наш співрозмовник вважає, що для того, щоб лікувати хворого ефективно, спершу потрібно мати повну й точну картину його стану здоров’я. А це неможливо без доступної, якісної лабораторної діагностики. «На жаль, сьогодні не всі можуть дозволити собі дорогі аналізи в приватних лабораторіях, а державні — часто не відповідають сучасним вимогам.

Оновлення лабораторії, підтримка медичного персоналу, системне планування замість хаотичних рішень — саме такі кроки, мають стати фундаментом нової моделі медичної допомоги. Бо піклування про людей починається з доступу до елементарного — діагностики, лікування та людяного ставлення. Саме такий меседж ми винесли з розмови з депутатом Ніжинської міської ради Сергієм Охоньком. 

– Пане Сергію, ви є депутатом кількох скликань, а отже — не новачок у міському самоврядуванні. Памʼятається, ви виступали на захист лікарні та її працівників, коли попередній керівник лікарні хотіла їх звільнити, піднімали питання щодо проявів корупції та бездіяльності керівництва закладу. Тож які думки щодо скасування попереднього конкурсу ?

– Ви правильно сказали, що лікарні ми завжди приділяли увагу. Ми відстоювали інтереси і медиків, і пацієнтів. На жаль, попереднє керівництво лікарні, зокрема пані Ольга Швець, не підтримувало ці намагання. До її діяльності, як керівника цього медичного закладу, були постійні питання – від скорочення працівників до незрозумілих закупівель та загальної атмосфери в лікарні. Ми так і не побачили чіткого плану розвитку медзакладу. Щодо конкурсу — в минулому році я був кандидатом до наглядової ради, але результати конкурсу раптово були скасовані. Можливо, саме через ці суперечності. А можливо, з інших причин. Але факт – час втрачений і тільки зараз влада розпочала все заново.

– Чи будете брати участь у новому конкурсі?

– Відверто, спершу не мав бажання, адже результативно працювати можна лише тоді, коли є з ким, коли є підтримка та розуміння спільної ідеї. Це повинна бути ідеологія як керівника закладу, так і колективу і, звісно, підтримка власника –  міської ради на чолі з міським головою.  А боротьба з вітряними млинами, чесно кажучи, вже набридла, адже є більш продуктивні і вагомі соціальні проєкти.

Лікарню зараз очолив Іван Коросько, з яким я давно знайомий, він ніжинець, памʼятаю його самовідданість під час ковіду. Але бути гарним лікарем –  це не значить бути ефективним керівником. Мав з ним бесіду, в якій він чітко висловив бажання змінити та покращити роботу лікарні. Така позиція вселяє оптимізм у майбутнє лікарні. А от чи хватить духу та пороху час покаже, з свого боку хотілося допомогти йому у цій спільній та важливій для нашої громади справи. Адже коли проблеми зі здоровʼям, то забувають люди практично про все інше..

– У разі вашого обрання – з чого б ви почали? Що вважаєте пріоритетним?

–  Будь-які серйозні перетворення повинні починатися з чіткої , обговореної та затвердженої стратегії розвитку. Всебічно проаналізувавши та розробивши шлях, чітко розуміючи ймовірний політичний та моральний тиск як зовнішній, так і всередині самого колективу, адже зміни ніколи нікому, в більшості, не подобаються, впевнено крок за кроком досягати та виконувати поточні завдання , з глибоким розумінням кінцевої мети.

Головні стратегічні завдання :

1. Якісне та комфортне лікування (похідні – фахівці, сучасне обладнання, діагностика, комфортні умови)

2. Уважне й дбайливе ставлення до людей ( людина на першому місці в плані поваги, як пацієнт, так і медичний працівник)

3. Повне вирішення потреб та запитів медичного колективу (створення умов, щоб залишалися фахівці і ніжинцям не потрібно було їхати в інші лікарні витрачати час та кошти, забезпечення всім необхідним: від санітарочки до головного лікаря, в більшості це налагодження комунікацій і своєчасна закупівля необхідного).

Саме від цього фінального образу, від цього бачення майбутнього, слід рухатися назад – до сьогодення, крок за кроком плануючи кожне завдання. Ми маємо бачити повну картину змін, а не її окремі фрагменти. І найважливіше – цей шлях має бути узгоджений. Обговорений відкрито й прозоро з колективом, схвалений та підтриманий владою. Лише тоді єдине бачення зможе реалізовуватися без саботажу, без блокування з будь-якого боку.

— А можна вже озвучити, що буде реалізовано першим?

— Це питання в компетенції керівництва та наглядової ради. Я можу поділитися лише своїм баченням і досвідом в організації процесів. Вважаю, що перші кроки мають відбуватися одразу за всіма напрямками стратегії – спокійно, але впевнено. Та якщо говорити про конкретику, я б почав із найперших кроків пацієнта в лікарні – моменту звернення.

Передусім, це впровадження або адаптація вже існуючих протоколів детального первинного огляду. Не формальне заповнення бланку, а глибокий, структурований аналіз стану людини, визначення певних її вад. Бо інколи, людина чекає пару днів МРТ, її привозять на процедуру і тільки тоді зʼясовується , що у неї металева пластина. Важливий для хворого час втрачено,  наслідки можуть бути катастрофічні..а все через те, що поверхнево зібрали інформацію у пацієнта.

Також лікар повинен отримати максимально необхідний спектр аналізів. Тільки після того, як лікар отримає всю діагностичну інформацію, він може поставити кінцевий діагноз. Бо часто-густо приходиш жалієшся на хворобу, лікар виписує зразу антибіотик , ти йому кажеш: “Так у мене хвора печінка, – “Добре, – каже,– тоді пийте ще й карсіл, ідіть лікуйтесь”, а ти: “Можна щось для мікрофлори шлунку?, – лікар: “Ну добре, купіть жерміну…”

Так не повинно бути. У лікаря має бути можливість отримати всі необхідні дані про пацієнта , а керівництво – забезпечити цю можливість отримати необхідні якісні аналізи максимально швидко.

Тож звертаємо максимальну увагу на нашу лабораторію. Наразі люди змушені йти до приватних клінік, витрачати тисячі гривень, коли у нас в лікарні повинна бути своя сучасна лабораторія, де б практично безкоштовно ніжинці могли б отримати основні базові аналізи. Адже бувають випадки, коли хворий жаліється на серце, а помирає від іншого.. або нирки відмовили або інший орган. Тому що не було проведене повне обстеження всього організму і лікували препаратами, які шкодили іншим органам. Буває таке, а буває і гірше. Тому якісні і доступні аналізи – це допомога  і лікарю, і пацієнту.

— Йдеться і про обладнання?

— Звісно, ми витрачаємо десятки мільйонів гривень з бюджету на обладнання , на якому толком ніхто працювати не вміє, а купити сучасне обладнання для аналізу крові чи інших аналізів, чи то розуму, чи бажання немає. Також потрібно впорядкувати роботу МРТ та КТ, щоб пацієнт не чекав своєї черги годинами, а інколи і днями. Не хочуть приватники працювати цілодобово і створити умови, щоб за потребою людині швидко надали допомогу –  запросіть ще декілька фірм, приміщень в лікарні достатньо. Тоді буде здорова конкуренція, або розвивайте свої комунальні ресурси, завдання одне – людина протягом години-двох мала отримати всі необхідні діагностичні дані.

Наступна проблема – це закупівля та отримання лікарнею ліків невідкладної допомоги та інших розхідників. Досить гратися в «потрібного продавця», якщо комусь мало заробітної плати та премій, нехай шукає іншу роботу! Досить цих корупційних схем від яких в прямому сенсі слова страждають та гинуть люди. Крапельниці, знеболювальне та інші препарати повинні цілодобово бути у розпорядженні лікарів. Лікарня повинна мати резерв критично важливих препаратів, незалежно від зовнішніх обставин. Умовно кажучи, якщо людина поступила у важкому стані – не може бути так, що лікування відкладається через відсутність ліків, або відправляють родичів в аптеку, інколи вночі,  коли вони всі закриті.

Щодо медичних працівників, то тут дві сторони медалі, як і всюди. Зрозуміло, вони втомлюються і буває складно, але з хамством і криками на все відділення треба закінчувати. З свого боку їх треба забезпечити всім необхідним і дотримуватися стандартів спілкування та чіткого виконання своїх обовʼязків. І це стосується не тільки лікарні, а в більшості всіх комунальних закладів.

Якщо є воля керівництва і підтримка колективу – це цілком реально . Це не про складні реформи, це про етичний і професійний стандарт, який повинен бути у кожному медичному закладі.

– І про фінансування. Наскільки це важливий чинник?

— Безперечно, це ключ.

Керівництву лікарні треба дивитися не тільки на місто Ніжин, а на весь Ніжинський район — адже це понад 210 тисяч жителів. Потенціал великий, головне розробити структуру взаємодії та контролю. Люди з районів скаржаться, що в більшості наша лікарня  для них закрита. І по факту бувають випадки коли людям з інших громад Ніжинського району не надають допомогу під тим чи іншим приводом. Це повинно відійти в минуле. Як відомо, медичні заклади отримують кошти не за «факт існування», а за кількість пролікованих пацієнтів. Як би цинічно це не звучало, але формула проста: більше вилікували – більше заробили.  Якщо хтось з Ніжинщини їде в інші лікарні, наша лікарня банально втрачає гроші.

Потрібно також задіяти дефиренційований підхід оплати праці, відійти від «зрівнялівки». Більше лікуєш — більше отримуєш. Це стимул для розвитку і більш якісної праці. Знаю що багато медпрацівників це не підтримують але треба всім зрозуміти, що це єдина дорога до ефективного господарювання.

 І ще – має бути стратегія та чітка пріоритетність витрат. Звісно, міська рада завжди допомагала і буде допомагати розвитку закладу фінансуванням закупівлі обладнання та проведення ремонтів. Але тут важливо чітко розуміти пріоритети у витратах. Минулого року купили обладнання на 25 мільйонів для центру реабілітації якого досі не відремонтовано. Це або проста недолугість, або зловживання. До того ж це обладнання можна було отримати від донорів або централізовано з міністерства охорони здоровʼя, а не витрачати гроші ніжинців.

Лікарня має діяти прозоро. Має бути постійний діалог з депутатами всіх рівнів. Не можна ховатися пбо чекати з виконкому дозволу на зустріч чи прийом допомоги. Дають-бери! А так багато гуманітарної допомоги пройшло мимо. До речі, ми привезли безкоштовно тисячі бахіл, досить їх продавати людям.

Великі проєкти, такі як будівництво нових корпусів чи модернізація існуючих, можливі лише у співпраці з міністерствами та депутатами Верховної Ради.

 І найважливіше, якщо лікарня хоче заробляти, то треба покращити відношення до людей, які приходять за допомогою. Їм має бути комфортно, безпечно, зрозуміло, куди звертатися, як лікуватися. І тоді всі 210 тисяч жителів району звертатимуться до нашої лікарні, а не їхатимуть до інших міст. І саме тоді кошти НСЗУ залишатимуться в Ніжині, працюючи на розвиток нашої медицини.

Це не просто фінансове питання. Це питання справедливості, довіри й ефективності, яке визначає, якою буде медицина для всієї громади вже завтра.

– Отже, ви все ж плануєте брати участь у конкурсі?

– Поки що планую. Але сказати остаточно не можу, зараз не постійно в Ніжині. Якщо встигну — подам заяву на участь.

–  Ваші ідеї звучать як чіткий план дій. Бажаємо, щоб усе задумане реалізувалося якомога швидше.

–   Дякую. Але варто пам’ятати: це лише мої думки, бачення людини, яка має досвід організації інших процесів. Я не претендую на істину в останній інстанції. Навпаки — критика та обговорення необхідні. І саме так ми маємо працювати: збирати різні думки, адаптувати їх до реалій сьогодення, щоб створити ефективну й живу систему.

Головне щоб ніжинці за меньші гроші мали якісне лікування та до них було добре відношення та самі теж були вдячними медикам.

— І все ж, що для вас є ключовим у цьому процесі?

— Дія. Усе починається зі слова, але між словами, планами та реальною дією повинен проходити мінімальний відрізок часу. Ми маємо звикати до темпу життя,та вже давно розуміти, що кожна хвилина — це безповоротній ресурс. Не можна відкладати нічого, тут і зараз. Особливо у сфері медицини, де за кожною хвилиною — людське здоров’я, а іноді й життя. Тож бажаю новому керівнику і всьому колективу лікарні випрацювати чітку структуру, організувати якісну діагностику та лікування, налагодити зворотній звʼязок з пацієнтами, посилити контроль та відповідальність і створити дружню і відверту атмосферу в колективі.

—  Чи вірите ви, що це можливо?

— Вірю. Але тільки за умови, що ми не чекатимемо і не перекладатимемо відповідальність. Якщо буде воля керівництва, підтримка колективу й активна позиція громади — усе вдасться. І дуже хочеться, щоб саме так і було.

Наша редакція приєднується до побажань. Успіх будь-яких змін — в єдності думок і швидкості дій. І ми віримо, що Ніжин зможе стати прикладом ефективних змін у медичній сфері. Звертаємося до всіх ніжинців, хто має знання, навички, досвід та бажання розбудовувати медичну галузь подавати заявки на проходження конкурсу у наглядову раду.

Оголошення конкурсної комісії про конкурс на посади членів наглядової ради  КНП «Ніжинська центральна міська лікарня імені Миколи Галицького» розміщено на офіційному веб-сайті Ніжинської міської ради за посиланням: https://surl.li/zsfsfo

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь