Що відбувається з цінами на бензин і дизпаливо: прогноз на серпень

 

 

 

 

В Україні дорожчають нафтопродукти. Цьому, зокрема, сприяють збільшені котирування нафти і девальвація гривні. Журналіст “Апострофа” Віктор Авдєєнко з’ясовував, які ціни на бензин, дизельне паливо і автогаз українці побачать на АЗС в серпні.

Роздрібні ціни на бензин, дизельне паливо і скраплений газ продовжують потроху зростати.

У травні-червні ціни нафтопродуктів на автозаправках практично не змінювалися, але в липні бензин і дизельне паливо почали дорожчати. Так, середня ціна бензину А-95 за поточний місяць зросла приблизно з 22 гривень/літр до майже 22,9 гривні/літр. Дизельне паливо подорожчало приблизно з 21,5 гривні/літр до 22,3 гривні/літр.

Ситуація з автогазом дещо інша: в роздробі він почав дорожчати ще в середині травня – приблизно з 8,3 гривні/літр до 11,7 гривні/літр.

Таким чином, станом на 28 липня середня по Україні роздрібна ціна одного літра бензину А-95 становила 22,87 гривні, дизельного палива – 22,3 гривні, скрапленого газу – 11,73 гривні.

Як одна біда йде, то й другу за собою веде

Як розповів “Апострофу” аналітик консалтингової компанії UPECO Олександр Сіренко, зараз в Україні сезон підвищеного споживання палива. Зокрема, це обумовлено проведенням сільськогосподарських робіт, що, в першу чергу, стосується дизельного палива.

Але є й інші чинники, які впливають на ціноутворення, це – нафтові котирування і валютний курс, оскільки значна частина палива закуповується за кордоном.

“Котирування на нафту і нафтопродукти знаходяться на відносно високому для цього року рівні – нафта на рівні 41-43 доларів/барель, нафтопродукти, відповідно – вище 500 доларів/тонна. Порівняно з провалом в квітні-травні – це високі значення, – зазначив Сіренко. – Що стосується курсу, то гривня втратила 50-80 копійок по відношенню до долара і євро, тобто до тих валют, в яких закуповується паливо. Результат ми бачимо на заправках”.

За словами експерта, чимало великих мереж за останні два тижні підняли ціни на бензин і дизпаливо в середньому на 50 копійок на літрі.

Директор консалтингової групи “А-95” Сергій Куюн також звинувачує в зростанні цін нафтові котирування і курс долара. “Біда не приходить одна – обидва ці чинника сьогодні працюють на підвищення ціни”, – сказав він у коментарі виданню.

Експерт нагадав, що в квітні ціна нафти опускалася до 13-15 доларів/барель, але вже в травні вона була на рівні 30 доларів, наприкінці червня – 40 доларів, і зараз котирування підповзли до 45 доларів/барель: “Зростання ціни – в три рази. Пропорційна і динаміка цін на нафтопродукти”.

При цьому, за його словами, весь цей час ціни на заправках на бензин і дизельне паливо не змінювалися. “Відбувалося це через те, що був запас по маржі, друге – на ринку досі є запас дешевого палива, яке було закуплено в квітні-травні-червні”, – пояснив він.

Що стосується зрідженого газу, то, як було зазначено вище, ситуація з ним трохи відрізняється.

Олександр Сіренко нагадав, що цінове дно щодо автогазу було досягнуто в квітні, в розпал коронавірусного карантину. За його словами, тоді оптові ціни впали безпрецедентно за багато років – до 100 доларів/тонна на кордоні з Білоруссю і Польщею, зараз же ціна становить близько 400 доларів/тонна. “Роздрібна ціна теж опускалася, і локальні мережі продавали мало не по 6 гривень/літр, а зараз значення – на рівні 11-12 гривень/літр”.

В очікуванні зростання

Що буде з цінами далі? Експерти на сьогодні не бачать підстав для їх зниження. При цьому, швидше за все, вони будуть і далі зростати.

Причини все ті ж – нафтові котирування і валютний курс.

“Зміни на валютному ринку (у бік зниження) можуть зупинити зростання цін” – каже Олександр Сіренко.

Насправді, в останні дні курс долара до гривні трохи знизився, проте незрозуміло, що з ним буде в серпні. “Довгий час ми не звертали уваги на валютний курс, тому що він був стабільний, і дивилися тільки на нафтовий ринок. Зараз там стабільно дорого, але валюта дає про себе знати все сильніше і сильніше”, – зазначив експерт.

Ціни на нафту останнім часом, до речі, також незначно знижуються, причиною чого – погіршення ситуації з епідемією коронавірусу і, як наслідок, – побоювання подальшого спаду світової економіки. Але і тут з упевненістю нічого сказати не можна.

За словами Сергія Куюна, кожна гривня в валютному курсі – це 80 копійок на літрі. “Якщо буде долар по 30 гривень, тоді ми отримаємо на стелах плюс 2,5 гривні (на літрі бензину і дизпалива). Якщо ціна на нафту зупиниться на 45 доларах/барель, то при курсі 30 гривень/долар матимемо, як мінімум, плюс 3,5 гривні на літрі”, – сказав він.

Але навіть якщо курс не піде занадто далеко вгору, ціни на паливо все одно продовжать зростання: “Потенціал зберігається за рахунок заміни запасів на більш дорогі поточні поставки – це плюс одна гривня з хвостиком до поточних цін. При цьому валютний фактор ще не відіграв своє – якщо курс буде 28 гривень/долар, це буде плюс 80 копійок, відповідно, плюс 2 гривні ми має потенціал зростання протягом приблизно найближчих двох тижнів”.

Тенденція зростання цін актуальна і для автогазу.

Аналітик консалтингової компанії “А-95” Артем Куюн не виключає, що в серпні може утворитися незначний дефіцит ресурсу. Зокрема, через спалах коронавірусу в Казахстані (про який мовчать місцеві ЗМІ), є загроза зриву поставок з цієї країни.

За його словами, ціни на скраплений газ можуть зрости до 14 гривень/літр, хоча, це, все ж, негативний сценарій.

“Якщо дефіцит і буде, то невеликого масштабу і невеликої тривалості. Тому в позитивному сценарії на найближчі два тижні є потенціал зростання в межах 60-70 копійок/літр”, – сказав експерт в коментарі “Апострофу”.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram.

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь