Сьогодні Православна Церква святкує Богоявлення і Хрещення Господа Ісуса Христа. Тому, актуалізуючи це свято у своєму житті, маємо подумати чи [про]явився Бог в нашому серці, і що Таїнство Хрещення приносить нашій душі. У Символі віри ми читаємо про одне хрещення. І справді, у православній традиції, коли людина переходить в православ’я з іншої християнської релігії, частіше, її не перехрещують, а тільки доповнюють це таїнство молитвами і Таїнством Миропомазання. Бо, якщо людину перехрещувати кожного разу, як вона змінює віру, то це хрещення буде схоже на звичайне купання десь у водоймі, або на те, як з гусака стікає вода, занурюючись у воду, сам не мокріє. Але апостол Павло у Посланні до Євреїв говорить про хрещення як у множинні (Євр.6: 2), це помітно не в українському перекладі, а у російському чи слов’янському. Виявляється, було старозавітнє хрещення, коли юдеї хрестилися у Мойсея в хмарі і в морі (1Кор.10: 2). Також було хрещення Іоана Хрестителя водою, після чого мало бути хрещення Духом Святим (Лк.3: 16). Сьогодні, коли ми спостерігаємо чи беремо участь у Таїнстві Хрещення, ми бачимо тільки занурення, але сходження Святого Духа ми не бачимо. А Христос говорить: «Прийміть Духа Святого» (Ін.20: 22). Тобто Бог дає, а прийняти чи ні, залежить від нас.
На свято Богоявлення в храмі під час літургії звучать слова апостола Павла: «Благодать Божа з’явилася, спасенна для всіх людей» (Тит.2: 11). Це означає, що благодать Божа, тобто Його енергії, пронизують весь наш світ. Але чи актуалізуються ці енергії в нашому особистому житті, залежить вже від нас, хочемо ми їх приймати чи ні. Та пам’ятаймо, що спасіння для всіх людей, незалежно від соціального стану, політичних переконань, релігійних вірувань, національності і т. д. спасіння доступне кожному. І Господь спасає не за діла праведності, які б ми вчинили, а тільки з Своєї милості.
Благодать і милість Божа по-особливому проявляється сьогодні, коли відбувається Велике освячення води. Ми так поспішаємо освятити собі води, що забуваємо освятити самих себе, а людина на сімдесят відсотків складається теж з води. І хоча ми можемо бути і хрещеними в купелі, але відродження може в нас і не відбутися, через гріховне життя ми можемо і забути те, що обіцяли Богові в Таїнстві Хрещення, а про оновлення Святим Духом взагалі могли й і не чути.
Тому, освячуючи сьогодні воду, в першу чергу давайте освятимо самих себе, тільки не купанням чи обливанням, а прагненням віри досконалої, уникненням гріха, покаянням і обіцянкою доброго життя, щоб побільше благодаті Божої, Його енергій було в нашому житті.
Актуалізацію цього свята полягає у тому, щоб Бог явився в нашому житті, і не просто явився, а й перебував у нас, керував нашим життям, освячував його, як освячуються сьогодні води. Хрещення над нами, можливо, звершувалося в дитинстві, і ми не пам’ятаємо його. Але нині перебування у свідомості має нагадати ще і ще раз, яка обіцянка тоді звучала з вуст наших хрещених батьків. Від чого ми відрікалися, і з Ким з’єднувалися. Поновлення в собі цих обітниць дасть місце Богу в нашому життя. І Бог справді явиться. Ми будемо це відчувати, бачити, переживати. Ця практика життя з Богом, спілкування з Ним, і подасть нам хрещення Святим Духом. Амінь.