Верховний суд визнав незаконним склад споживчого кошика

 

 

 

 

Верховний Суд визнав незаконною постанову Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №780 «Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення». Головною підставою для такого рішення суду стала участь в засіданнях комісії осіб, які не мали повноважень, інформує прес-служба суду.

Позивач звернувся до суду з позовом щодо визнання незаконною постанови Кабінету Міністрів України від 11 жовтня 2016 року №780 «Про затвердження наборів п родуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення», визнання протиправними дій Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України з формування відповідних мінімальних наборів продуктів харчування, непродовольчих товарів, послуг.

Суд першої інстанції позов задовольнив з підстав порушення складу експертної комісії, яка здійснювала науково-громадську експертизу відповідних наборів. Суд апеляційної інстанції залишив рішення без змін.

Відповідачі звернулися з касаційними скаргами до Верховного Суду.

20 грудня 2018 року Верховний Суд частково задовольнив касаційні скарги. Рішення судів попередніх інстанцій скасовано в частині задоволення позовних вимог про визнання протиправними дій Міністерства соціальної політики України, Міністерства охорони здоров’я України, Міністерства економічного розвитку і торгівлі України, оскільки такі дії не мають самостійного правового значення. У задоволенні позову в цій частині відмовлено.

Водночас, Суд погодився з висновками судів попередніх інстанцій про визнання постанови КМУ від 11 жовтня 2016 року №780 «Про затвердження наборів продуктів харчування, наборів непродовольчих товарів та наборів послуг для основних соціальних і демографічних груп населення» незаконною у зв’язку з порушенням порядку проведення науково-громадської експертизи, який передбачено постановою КМУ від 24 вересня 1999 року №1767.

Цей порядок передбачає, що представлення і захист сформованих набору продуктів харчування, набору непродовольчих товарів і набору послуг на засіданні експертної комісії здійснюється центральними органами виконавчої влади, відповідальними за їх формування.

Експертиза проводиться експертною комісією, що утворюється у складі 12 осіб, до якої входять по 4 представники від центральних органів виконавчої влади, об’єднань роботодавців і профспілкових об’єднань, які мають статус всеукраїнських.

Представниками центральних органів виконавчої влади в експертній комісії є перші заступники (заступники) Міністра соціальної політики, Міністра економічного розвитку і торгівлі, Міністра фінансів, Міністра охорони здоров’я, визначені згідно з наказами керівників відповідних центральних органів виконавчої влади.

Члени експертної комісії від об’єднань роботодавців і профспілкових об’єднань, які мають статус всеукраїнських, визначаються кожною стороною окремими рішеннями.

У разі коли член експертної комісії не може взяти участь у засіданні з поважних причин, відповідний орган зобов’язаний призначити іншого представника, якому надаються всі повноваження члена експертної комісії. Отже, якщо перші заступники міністрів відповідних міністерств не можуть взяти участь у роботі комісії з поважних причин, саме ці державні органи уповноважені призначити іншого представника.

Верховний Суд дійшов висновку, що заміна представника в експертній комісії повинна відбуватися у формі розпорядчих актів, які визначені положеннями про відповідні міністерства. Листи за підписами посадових осіб і довіреності від посадових осіб щодо делегування участі в засіданні з правом голосу іншим особам не є належними доказами їх повноважень. Участь в засіданнях комісії осіб, які не мали повноважень, призвела до ухвалення неправоможних рішень комісією, а згодом і Кабінетом Міністрів України.

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь