25 листопада виповнюється вже три роки, як при Ніжинському міському ліцеї почало діяти унікальне освітнє середовище – STEAM-лабораторія.
STEM – це змішане середовище навчання, яке показує учням, як можна застосувати наукові методи для розв’язання проблем повсякденного життя. У чому особливості навчання в такій STEAM-лабораторії розповідає викладач ліцею Павло Кіндєєв.
– У нас колись була мрія: сформувати таку платформу для обдарованої молоді, щоб вони могли втілювати свої ідеї, які проноситимуть користь для суспільства. Втілення цієї мрії потребувало значних фінансів. Завдяки благодійникам було придбано необхідні прилади та обладнання. Коли ми сформували вже цей клас, ми помітили, що діти, які сюди приходять, дійсно з бажанням займаються, пропонують і втілюють свої ідеї.
Для роботи в STEAM-лабораторії використовуються набори конструкторів для проведення занять з робототехніки, обладнання для проведення навчальних досліджень з предметів фізики, хімії, астрономії, біології та географії, інтерактивні комплекси, цифрові лабораторії та датчики, 3D-принтер. Клас також обладнаний 15-ма комп’ютерами з ліцензійним програмним забезпеченням.
Даніїл Костенко, тепер вже випускник ліцею розповів детальніше про те, що можна робити за допомогою наборів з робототехніки:
– В класі є спеціальні LEGO-набори, завдяки яким можна змайструвати свого LEGO-робота та запрограмувати його виконувати певні команди.
– Ти даєш команду тому, чи іншому датчику, – розповідає Павло Кіндєєв, – і робот виконує найпростіші завдання: об’їхати предмет, доїхати до певної точки, яка має задані характеристик, визначити колір предмета та інші. Це такі практичні речі, які дозволять в майбутньому нашим учням створювати справжні роботи.
– Практичних застосувань навіть таких учбових роботів дуже багато – із захопленням продовжує розповідь Даніїл Костенко. – Все, що вам на думку спаде, ви можете з ним зробити, наскільки вистачить вашої фантазії. Для цього потрібно в мобільному телефоні запустити додаток, в якому можна спрограмувати робота виконати ті, чи інші дії.
– Наприклад, я загубила шкарпетку – запитую в Даніїла, – чи знайде її такий робот?
– Знайде обов’язково. Але треба запрограмувати колір шкарпетки. Тоді, коли робот прийде до вашої шкарпетки, він побачить за допомогою датчика колір, зупиниться і дасть вам про це знати. І ви знайдете свою шкарпетку. Таким чином можна шукати різні речі.
– Це знову ж таки показує, як, особливо в небезпечних місцях, маніпулювати роботом, – продовжує розповідь Павло Кіндєєв, – щоб він був корисним для суспільства. Наприклад, з його допомогою можна шукати міни чи інші небезпечні предмети. Функціонал таких роботів дуже широкий.
Поспілкувавшись з випускниками, та тими, хто ще тільки почав освоювати тонкощі виконання проєктів в лабораторії ми дізнались, що вже було реалізовано, а які ідеї ще знаходяться в стадії розробки.
Так, наприклад, при створенні підводного дрона для очищення водойм було багато труднощів, але ліцеїсти справились і навіть представили навесні свою роботу на конкурсі Малої Академій наук.
– Не завжди все виходило. Труднощів було багато і частина їх була безпосередньо пов’язана з тим, що в Україні зараз війна. Перш за все – це вимкнення світла. Ми ставили друкувати деталі на 3D-принтері (а це не дві-три хвилини, а 6-8, а то й більше годин), і бувало так, що 80 відсотків деталі віддруковувалось, вимикалось світло – і все, ця деталь вже йде у сміття, адже відновити її друк вже неможливо. Приходилось передруковувати наново. Окрім вимкнення світла, проблемою є постійні повітряні тривоги. Ми переходили з нашої лабораторії в сховище і там продовжували роботу. Але звісно, перенести туди всі інструменти і обладнання неможливо. Але все ж таки було бажання, був той вогник у дітей, завдяки якому ми цей проєкт зробили.
Зараз в унікальній лабораторії ліцеїсти працюють над створенням комп’ютерної гри, яка навчатиме школярів безпеці пересування містом. Моделюються різні ситуації, які можуть становити загрозу: як перейти дорогу, як діяти при зустрічі з незнайомцями і навіть куди прямувати до найближчого укриття під час повітряної тривоги. Учасники проєкту розробили реалістичну модель міста з усіма вулицями та будинками, створили ігрових персонажів, працюють над сюжетною лінією гри.
Іще один винахід, який перебуває в стадії розробки, – робот, який на даний час може помити дошку. Надалі цей винахід можна буде використовувати не тільки в класній кімнаті, а й у побуті, наприклад для миття вікон, або інших пласких поверхонь.
Ми розказали про лише деякі з проєктів, які реалізують учні ліцею в STEM-лабораторії – за три роки їх реалізовано значно більше. Це не тільки проєкти з інформатики чи фізики, – можливості STEM використовуються і на уроках з таких дисциплін, як біологіяі екологія, географія, хімія, математика і навіть при вивченні фізичної культури та предмету «Захист України».
Можливості STEM-освіти дійсно необмежені, точніше, можна сказати – вони обмежені лише уявою юних дослідників. А вона у них багата – тож нас чекає багато нових винаходів та відкриттів.
Наталія РУЛЬОВА
Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram
Приєднуйтесь до нашого Ютуб-каналу та слідкуйте за останніми новинами Ніжинщини