Ніжин – в умовах військового стану: про актуальне з міським головою Олександром Кодолою

 

 

 

 

24 лютого – цей день став переломним у нашому житті. Війна наклала на все своє особливе тавро. Життя в умовах воєнного стану складне, але ми всі поступово до нього звикаємо. Травень у нашій області видався порівняно тихим і громади почали поступово оговтуватись, вчитись жити за новими правилами, розвиватись і відбудовуватись.
Не так давно Президент України підписав Закон, яким підсилив повноваження та спроможність органів місцевого самоврядування приймати ті чи інші важливі та необхідні для забезпечення життєдіяльності громад рішення. Про те, як це вплине життя та роботу Ніжинської громади редакція сайту Нежатин поспілкувалась із міським головою Олександром Кодолою.

Олександре Михайловичу на сьогодні багато говорять про розширення компетенції міських, сільських та селищних голів, як це працює на практиці? Що стало легше вирішувати? Поясніть що саме входить до Ваших повноважень в умовах воєнного стану?

-Найперше, розширення повноважень і компетенцій місцевого самоврядування – це те, над чим працюємо з багатьма моїми колегами й вже багато років, працюємо всією Асоціацією міст України. Але щиро скажу, те, яким чином і в якій ситуації ми отримуємо це, абсолютно не радує. Єдине – суттєво допомагає, а то й, говорімо прямо, рятує в умовах воєнного стану, запровадженого в країні.

Зміни в Законі України «Про правовий режим воєнного стану», розширили повноваження голів територіальних громад. Я, як міський голова, маю право ухвалювати низку важливих рішень. Зокрема, це стосується звільнення земельних ділянок комунальної власності від незаконно розміщених тимчасових споруд, у тому числі тих, що були встановлені, але не введені в експлуатацію у встановленому законодавством порядку; обстеження будівель і споруд, пошкоджених внаслідок бойових дій; демонтажу аварійно небезпечних будівель і споруд; передачі коштів з місцевого бюджету на потреби ЗСУ або для забезпечення заходів правового режиму воєнного стану; створення установ з надання безоплатної первинної правової допомоги та інші.

Також спрощена процедура прийняття кадрових рішень щодо посад в органах місцевого самоврядування. Чинності вони набувають з моменту їх прийняття та мають бути донесені до відома керівника відповідної обласної військової адміністрації.
Якщо коротко підсумувати все це, то вийде спектр: оборона та безпека, бюджетні питання, питання майна та землі, кадрові рішення. Чи працює це на практиці? Так. Чи стало легше розв’язувати проблеми? Ні. Просто з’явилася можливість оперативних рішень і дій, що в умовах воєнного стану безсумнівно дуже важливо.

Ніжин – місто обласного значення. На сьогодні Ніжинський район досить великий. Поряд із міською радою працює районна військова адміністрація. Хотілось би розставити крапки над «і» і пояснити населенню яка структура за що сьогодні відповідає.

-Треба чітко розмежовувати, що належить до повноважень міської влади, а що – до повноважень військової адміністрації, утвореної як тимчасовий орган на базі райдержадміністрації.

У довоєнний час усі нагальні питання життєдіяльності громади вирішувала місцева рада та її виконавчий комітет. З введенням режиму воєнного стану військова адміністрація району наділяється новими повноваженнями. Указ Президента про утворення районної військової адміністрації не означає припинення діяльності визначених Конституцією та законами України органів місцевого самоврядування.

Зокрема, районна військова адміністрація забезпечує впровадження заходів воєнного стану, оборони, цивільного захисту, громадської безпеки й порядку. Органи місцевого самоврядування у повному обсязі здійснюють повноваження, надані їм Конституцією та законами України та сприяють військовому командуванню у здійсненні заходів правового режиму воєнного стану. Окрім, в умовах воєнного часу міська влада продовжує займатися питаннями життєдіяльності міста, вона є найбільш наближеною до громади й саме результати її роботи ніжинці бачать в першу чергу.

-Також хотілось би почути від Вас про плани на майбутнє. Чим житиме Ніжинська громада найближчим часом? Які проекти втілюватимуться в життя в умовах військового стану. Чи важко це робити?
-Воєнні часи, звісно, вносять свої корективи у життя громади, починаючи від навчального процесу для школярів, закінчуючи виконанням поточних проєктів, та підготовки планів. 2022 рік мав би бути роком парків та скверів.

В графік робіт були внесені: підготовка до реконструкції парку Шевченка, облаштування Набережної, благоустрій Графського парку, реконструкція скверу Богдана Хмельницького. На все це закладені кошти у міському бюджеті на 2022 рік.

Серйозні плани були й по відновленню тепломережі міста. Ми планували подальший розвиток міста, а це означає – багато корисних та цікавих проєктів. Минулого року ми вже розпочали масштабні роботи з реконструкцій двох центральних вулиць Ніжина: пішохідної вулиці Гоголя та алеї Шевченка. Ці проєкти вже були на завершальному етапі.

Але багато з цього доведеться поставити на паузу. Ця ситуація викликана, як субʼєктивними, так і обʼєктивними причинами. З обʼєктивних причин – це повномасштабна агресія російської федерації на територію України, ведення бойових дій на Чернігівщині, наслідками цього стало майже повне зупинення ділової активності, відтік населення.

З субʼєктивних причин – зменшення доходів бюджету міста. Якщо минулого року нам вдалося напрацювати бюджет нашої громади, як бюджет розвитку і це відзначили на державному рівні. То цього року ми не зможемо претендувати на це визнання. За попередніми обрахунками, через наслідки повномасштабної агресії росії, бюджет нашої громади втрачає понад 100 млн грн доходу. І це попередні, скажемо, оптимістичні прогнози.

Якщо в даній ситуації це можна вважати оптимістичним. Дається взнаки й робота всієї фінансової системи, де на рівні держави, визначається, майже в ручному режимі, черговість проведення платежів через Казначейство. Враховуючи все це, завдання сьогодні – оновити й адаптувати до умов воєнного стану наші плани, проєкти, графіки роботи.


Завдання номер один, як і для всієї країни, це питання оборони та безпеки.
Фінансування потреб оборонного комплексу з міського бюджету йде без затримок. Зі зрозумілих причин, обговорювати цей напрямок роботи, ми не будемо. Наступним акцентом є безпека нашого населення. Тут роботи спрямовані на облаштування сховищ та укриттів. До речі, у 2021 році при формуванні бюджету, ми заклали 1 млн 200 тис. грн на ремонт та технічне обслуговування таких об’єктів та ще 500 тис. грн на їхнє облаштування: лавки, ємкості для питної води, резервне штучне освітлення, засоби медичної допомоги та пожежогасіння.

На жаль, ми не встигли розпочати роботи як планували – на заваді стали події 24 лютого. Але зараз активно наздоганяємо втрачений час. Вже відновлено 8 із 11 запланованих об’єктів. Окрім того, ми розпочали повернення в перелік сховищ, найпростіших укриттів – підвалів.

Це ті об’єкти які, з незрозумілих мені, а за часту й неприйнятних міркувань, колишнє керівництво міста знімало з обліку. Такі об’єкти найближче до людей, тож нехтувати ними в умовах постійної й серйозної небезпеки просто злочинно. Сьогодні ми виправляємо ці помилки.

Ведеться ґрунтовна робота і по відкриттю доступу до тих сховищ та укриттів, які розташовані в орендованих об’єктах чи в об’єктах приватної власності. Завдання – створити максимальну кількість місць для укриття людей.
Окремим напрямком ми виділили й облаштування укриттів у навчально-освітніх закладах підпорядкованих міській раді. Щоб найменші ніжинці відвідували дитсадки, треба забезпечити наявність укриттів і сховищ. Аналогічна ситуація і зі школами. І це не просто вимоги держави. Це вимоги часу й здорового глузду. Мусимо визнати, у нас дуже мало тих освітніх закладів, які мають об’єкти укриття. Так що чергове завдання вибудувати логістику роботи цих закладів так, щоб і освітньо-виховний процес розпочати, і безпеку гарантувати. Щодо фінансування цього напрямку – позиція і депутатів міської ради й виконавчої гілки влади – єдина: план роботи, обрахунки потреб, першочергове фінансування.
І попри все, ми не відмовляємося від подальшого розвитку громади.


Розпочаті минулого року масштабні проєкти ми продовжуємо реалізувати. І питання тут, як не дивно, а в ефективності використання коштів громади. Не завершимо зараз – будемо платити утричі дорожче. А враховуючи воєнні дії та їхні наслідки: обсяги руйнувань по всій країні, в тому числі й промислової інфраструктури, здорожчання будівельних матеріалів через їхню нестачу, порушену логістику, ціни на пальне, енергоносії, то те, що на завершальному етапі, може взагалі відставитися на роки. Такого ми не можемо собі дозволити, бо в проєкти вже вкладені дуже великі кошти громади.

Тому прийняли рішення продовжити реконструкцію вулиці Гоголя (дорожнє покриття), скверу Гоголя (огорожа), завершення облаштування центральної алеї вулиці Шевченка (урни, лавки). Розглядаємо можливість завершення перехідних проєктів, зокрема це ремонт боксерського залу спорткомплексу «Зірка».
Вже розпочали поточний ремонт доріг. Цей напрямок не скорочуємо: роботи й фінансування прогнозуємо відповідно до затверджених планів. Орієнтовно, протягом найближчих тижнів буде зроблений ямковий ремонт вулиць Прилуцька, Шевченка, Овдіївська, Незалежності та Станіслава Прощенка. Це вулиці з автобусними маршрутами. Для виконання поточного і внутрішньоквартального ремонту доріг міста з бюджету нашої громади виділено майже 6 млн грн. Окрім ямкового та поточного ремонту, заплановано холодне фрезерування та суцільний ремонт асфальтобетонного покриття доріг.

Позаду три місяці війни, життя в місті не стояло на місці. Ми вистояли і навіть змогли відродити роботу одного з підприємств (млин). Чи будете далі працювати в цьому напрямку?
-Запуск роботи млина був відповіддю на питання як рятувати людей від дефіциту головного харчового продукту – хліба, в умовах активних воєнних дій на кордонах нашого міста. Життєво необхідним, і це без перебільшення, в один момент стало борошно. Логістика постачання порушена повністю, запасів на виробництві вже немає.

З чого пекти хліб? Цей виклик ми прийняли й згуртувавши зусилля, зв’язки, можливості, досвід, фаховість, сміливість великої кількості людей, ми перемогли. Ось, це важливо – згуртованість, єдність, сміливість, наші національні риси – винахідливість і незламність у будь-якій ситуації. Це наша сила, і в тилу, і на передовій.
Приємно, що млин продовжує працювати й сьогодні, а його продукція має попит. Це момент підтвердження старовинної мудрості: криза дає можливість розвитку. У стовідсотково кризовій ситуації, ми знайшли можливість розвиватися виробництву.


Що далі? Далі працюємо на перемогу!

Завдання міської влади максимально сприяти запуску роботи економіки нашої громади: підприємств, виробництв, бізнесу. Як ми це можемо – приклад млина.
У перспективі – Ніжин повинен повернути собі міць однієї з тих галузей, якою пишався довгий час. Подробиці ми не обговорюватимемо. Принаймні, не зараз. Скажу єдине – це напряму пов’язано з тим, що сьогодні відбувається в нашій країні.

Хочете отримувати цікаві новини найпершими? Підписуйтесь на наш Telegram

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.