Відома ніжинська фотографиня початку ХХ ст.

 

 

 

 

Приміщення по вулиці Інститутській (зараз провулок Інститутський), де знаходилось фотоательє пані Фруми Малкіної, зовні нічим особливим не відрізнялось від інших будівель Ніжина початку ХХ ст. Хіба що велика клумба яскравих квітів робила будинок по-особливому привабливим.
Аж ось великі двері відчинялися, і на поріг виходила господиня у довгій темно-синій сукні. Двері залишились відчиненими, тому можна було побачити весь інтер’єр студійної кімнати. Звичайно, він був доволі одноманітним, але характерним для фотоательє того часу: непоганої якості різьблені меблі, високі стільці із підлокітниками, вази, портьєри смарагдового кольору. Приємне розсіяне світло в кімнаті м’яко огортало фон з декораціями. На перший погляд, ще одне провінційне фотоательє на теренах Російської імперії. Але саме світлини українських майстрів наприкінці ХІХ – початку ХХ ст. відповідали світовому рівню, про що свідчать чисельні нагороди, здобуті фотохудожниками на європейських виставках. Тим більш приємно усвідомлювати, що серед їх числа і ніжинська фотографиня Фрума Хаімівна Малкіна, яка отримала в 1904 р. золоту медаль на Міжнародній фотовиставці в Брюсселі. До речі, серед 44 фотографів і фотоательє в Чернігівській губернії кінця ХІХ – початку ХХ ст. було лише три жінки – в Новгород-Сіверському, Сосниці і Ніжині. Щодо самих світлин того часу, то вони відрізнялись гарною деталізацією, а пояснювалось це технікою фотодруку: розмір знімка відповідав розміру негатива.
Потім паперовий знімок наклеювали на картонну підкладку, яка не тільки захищала фото від пошкоджень, але й надавала світлині жорсткості, була декоративним елементом, який ніс інформацію про фотографа, ательє, місце та час зйомки.
А от, чи може бути різниця між жіночими й чоловічими фотороботами? Адже ми такі різні. Однак, погодьтесь, що будь яка робота, виконана професійно, не має гендерної приналежності і ніколи не загубиться в часі.
Лариса КУЛИК – науковий співробітник відділу фондів.

 

 

Вам може бути цікаво

Залишити відповідь